Groepssessies op school: rust en verbondenheid voor jongeren met een vluchtelingenachtergrond
29 oktober 2025
De overgang naar een nieuw land en een onbekend schoolsysteem is voor jongeren met een vluchtelingenachtergrond een grote uitdaging. Ze moeten zich aanpassen aan een nieuwe taal en cultuur, terwijl ze vaak ook kampen met verlies en trauma. In die turbulente periode biedt Solentra in Antwerpen groepssessies aan op OKAN-scholen: een plek waar jongeren even tot rust kunnen komen en opnieuw hoop leren voelen.
Een veilige plek op school
“Voor veel jongeren is de school hun eerste veilige plek in België,” vertelt Kadir, psycholoog bij Solentra Antwerpen. “Daar kunnen we op een laagdrempelige manier met hen werken. De drempel is veel kleiner dan in een therapieruimte.”
Elke reeks bestaat uit drie sessies van twee uur en wordt begeleid door een psycholoog samen met een tolk. De thema’s volgen een vaste opbouw:
- Sessie 1: veiligheid en vertrouwen creëren
- Sessie 2: verbondenheid en zelfredzaamheid versterken
- Sessie 3: hoop en toekomstperspectief opbouwen
“De structuur ligt vast, maar geen twee groepen zijn hetzelfde,” zegt Kadir. “Elke groep heeft een eigen identiteit en ontwikkelt snel een eigen dynamiek. We vertrekken van wat de jongeren zelf inbrengen en waar zij nood aan hebben.”
Een pauzeknop in een druk hoofd
De sessies zijn voor veel jongeren een welgekomen adempauze. “Ze moeten de hele dag Nederlands spreken, worden overstelpt met nieuwe informatie,” vertelt Judith, ook psychologe bij Solentra Antwerpen. “Tijdens de groepssessies mogen ze even stilvallen. We doen daarom ook ademhalings- en lichaamsgerichte oefeningen, om gewoon even op die pauzeknop te drukken.”
Ook taal speelt een zeer belangrijke rol. “In onze sessies mogen de jongeren spreken in hun moedertaal,” zegt Kadir. “Dat zorgt voor veiligheid en herkenning. Cultuur en taal erkennen is essentieel om vertrouwen op te bouwen.”
Tijdens de sessies worden ook praktische vaardigheden aangeleerd. Judith: “We geven jongeren handvaten om beter om te gaan met spanning. Dat kan gaan van ademhalingsoefeningen tot empathisch luisteren. Kleine dingen met een groot effect.”
Een van die oefeningen laat jongeren per twee werken: de ene vertelt, de andere luistert zonder te oordelen. Kadir: “Aan het einde van een sessie zeggen ze vaak: ‘Dit was de eerste keer dat iemand écht naar me luisterde.’ Zulke momenten maken indruk. De kracht van de groep is dat de jongeren merken dat ze niet alleen zijn. Ze leren van elkaar, en dat gevoel van verbondenheid werkt helend.”
“In onze sessies mogen de jongeren spreken in hun moedertaal. Dat zorgt voor een gevoel van veiligheid en herkenning.”
Dichtbij en laagdrempelig
Omdat de sessies op school plaatsvinden, is de stap naar hulp klein. “We zijn letterlijk daar waar de jongeren zijn,” zegt Judith. “Dat verlaagt niet alleen de drempel voor hen, maar ook voor leerkrachten om signalen te delen of vragen te stellen.”
Soms blijkt dat een jongere extra begeleiding nodig heeft. “We zien de groepssessies ook als een manier om te screenen,” zegt Kadir. “Wie meer zorg nodig heeft, kunnen we gericht doorverwijzen. Tegelijk verminderen we de druk op individuele therapie en op de wachtlijsten, want voor veel jongeren is deze groepsaanpak al voldoende.”
“De kracht van de groep is dat de jongeren merken dat ze niet alleen zijn. Ze leren van elkaar, en dat gevoel van verbondenheid werkt helend.”
De groepssessies tonen hoe psychologische zorg ook buiten de therapiekamer kan plaatsvinden. Bij Solentra vertrekken we vanuit een communitygerichte aanpak, waarin scholen een cruciale rol spelen. “Scholen zijn de eerste lijn voor nieuwkomers,” zegt Kadir. “Het feit dat wij daar aanwezig zijn, maakt hulp tastbaar en normaal. Dat is misschien wel de grootste winst.”
Wil je meer weten over de groepssessies of wil je graag een reeks aanvragen bij jou op school? Stuur een mailtje naar solentra.antwerpen@uzbrussel.be